Mi kell a hatékony tanuláshoz? – 1. rész
A szó igazi értelmében a tanulás egy élethosszig tartó folyamat. Nemcsak akkor tanulunk, amikor iskolapadban éljük életünk egy részét, hanem mindennap, életünk minden percében. Hiszen a tanulás segít minket az alkalmazkodásban, az életben maradásban, sőt boldogabb életünk megteremtésében is. Ha nem tanulnánk hibáinkból….?
De mitől képes az ember egész életében tanulni?
Először is a tanulás kulcsa nem más, mint agyunk plaszticitása, amely a neuronok azon képessége, hogy stimuláció hatására meg tudják változtatni szinaptikus kapcsolataik hatékonyságát (a szinapszisok idegsejtek közötti kapcsolódási helyek, amelyeken keresztül az ingerület egyik sejtről a másikra terjed át). A hatékony tanulást nem a nagy agy, vagy a sok neuron, hanem a neuronok közötti kapcsolódások fokozása biztosítja. A sikeres tanuláshoz agyunk fejlett emlékező és utánzási képességgel van megáldva, amelyet a kutatások jelen állása szerint nagy valószínűséggel az agyunkban található jelentős mennyiségű tükörneuronoknak köszönhetünk.
Hogyan tudjuk hatékonyan stimulálni neuronjainkat a szinaptikus kapcsolatok fokozott kialakítására?
Mozgással, amely az észlelés és a cselekvés közötti híd, étkezési szokásaink megváltoztatásával, amely kulcs agyunk megfelelő tápláláshoz (is), stresszcsökkentéssel és érzelmi életünk harmóniájának megteremtésével és fenntartásával, amely tulajdonképpen a blokktalanítás és agytornával, amely az eddigiek által előkészített jól működő agyban tovább generálja a szinapszisokat. Cikksorozatom első írásában az agytorna lehetőségeivel kezdem.
A hatékony tanuláshoz, amely azt jelenti, hogy aktívan használjuk a megtanultakat szükség van az információ észlelésére, annak megértésére (dekódolás), majd emlékezetünkbe való bevésésére (idegrendszeri kódolás és tárolás), majd onnan az információnak az előhívására és alkalmazására. Mentális életünk központi eleme az emlékezés, úgy tűnik, hogy minden más kognitív funkciónktól független agyi képesség. Már az előző mondatomból is kiderül, hogy az emlékezés nem egy statikus könyvtárrendszer, hanem egy folyamat. Egy folyamat, amit lehet optimalizálni, fejleszteni és hatékonyabbá tenni.
- Tanulási stratégiákat kell alkalmazni (pl. mnemotechnika trükkök)
- „Ismétlés a tudás anyja” módszer megfelelő helyen való alkalmazása
- Agytornák célzott hatásának kiaknázása (pl. rendszeres keresztrejtvényfejtés)
- Vizuális figyelem kondicionálása – az írás végén talál rá egy játékot..
- Hétköznapi emlékezet frissen tartása (pl. mennyibe kerül az ön által rendszeresen vásárolt tej vagy kenyér ára?)
- Szemantikus emlékezet (tudásunk alapja) kvízkérdésekkel való karbantartása, fejlesztése
- Készítsen minél több fényképet, írja a hátoldalára a főbb tényeket és rendszeresen nézegesse és beszéljen ezekről az emlékekről!
- Vezessen naplót és időnkét olvassa vissza jegyzeteit!
- Fejlessze prospektív emlékezetét (holnap el ne felejtsem… típusú emlékezet fejlesztése pl. Hanoi tornyai játékkal).
- Nyelvtanulás, mint komplex agytorna!
Játsszon velünk és tudja meg, hogy milyen erős a vizuális figyelme?
Első agytorna:
Hányszor szerepel a 467 számkombináció a következő sorban? Maximum 1 perce van a feladat megoldására!
2765146794634189467148672439046774
154629903467982903646756746294467725467725
Második agytorna:
Hány E betűt tud összeszámolni a következő mondatban? Maximum 1 perce van a feladat megoldására!
„A generatív nyelvelmélet térhódításával előtérbe került a kérdés, hogy hogyan fejlődhet ki az ember elméjében az a mentális nyelvtan, mely pontosan az elsajátítandó nyelvnek megfelelő mondathalmazt generálja – se többet, se kevesebbet.”
Cikksorozatom következő írásában a tanulás fiziológiás támogatásával foglalkozom.
Forrás: http://lehetosegekhaza.hu/reggeli-kave-melle/mi-kell-a-hatekony-tanulashoz-1-resz