Média hatása gyermekeink életmódjára
TV,internetes reklámok és a nagy élelmiszer láncok harcai
Kormányzati és civil kezdeményezések révén egészségesebb környezetet kellene létrehozni a gyermekeink számára. Rohamosan növekszik nálunk is azoknak a gyerekeknek a száma, akik elhízottak. Kutatások szerint minden harmadik iskoláskorú gyermeknek vannak súlyproblémái. Mivel kiskorúakról beszélünk, ezért az oktatásnak, a szülőknek, a barátoknak és a közvetlen környezetének illetve a médiának hatása gyermekeink életmódjára nem elhanyagolható, a felsoroltaknak hatalmas szerepe van a túlsúly kialakulásában.
A 21. században minden gyerekhez eljutnak a reklámok.
Lehet az televízión, interneten, rádión, okostelefonon, tableten, plakáton vagy szórólapon keresztül.
Becslések szerint a nyugati országokban a fiatalok évente negyvenezer reklámmal találkoznak, amelyeknek fele élelmiszert, főleg cukrozott gabonapelyheket és energiadús csemegéket próbál eladni. Más országoknak is követniük kellene Svédország példáját, ahol felismerték mekkora probléma a média hatása gyermekeink életmódjára és betiltottak minden reklámot, amely a tizenkét év alatti korosztályt célozza meg.
Egy átlagos gyermek reggel készülődés közben nézi vagy hallgatja a TV-t, amiben mesefilm megy (reklámokkal megszakítva), iskolába menet az autóban szól a rádió vagy a mozgólépcsőn plakátot olvas, miután az aluljáróban a kezébe nyomták a közeli McDonald’s heti akciós ajánlatát.
Miközben szünetben az új okostelefont tanulmányozzák, kénytelenek kivárni a pár másodperces reklámot, mert csak ezután indul el a videoklip a zenemegosztó portálon. Este leckeírás után közös híradó/ TV sorozat nézés közben is elkerülhetetlenek a reklámszünetek. Rengeteg ételt zúdítanak ránk a médián keresztül, nagy részét úgy, hogy nem vagyunk ennek tudatában.
Vegyük meg a nagyobb kiszerelésűt, mert úgy olcsóbb.
Az éppen aktuális trendi mesefigura jár ajándékba a gyorsétterem menü ajánlatához, amely „boldog étkezést” ígér. Tetoválás, apró játék van a csipszekbe rejtve és nyerős kód a gyümölcsjoghurt belsejében. Csoki nyerős csomagolásával még egyet kérhetsz magadnak ingyen a játékban részt vevő üzletekben, néhány túró rudi vonalkódjával pedig részt vehetsz a sorsoláson, ahol egy autó a fődíj. Mindehhez komoly üzleti és marketing érzékkel kell rendelkezni, de sokszorosan megtérül. Kedvenc kóla márkánk mindegyik reklámja a szeretetről, családi összetartozásról, a szeretet ünnepéről szól. Ez nem véletlen. Azt sugallja, hogyha ilyen terméket vásárolsz, akkor boldog leszel. Vannak kivételek, ilyen például egy ismert német áruházlánc ötletes, aranyos zöldség plüssfigurái.
Ha tudatosan vásárolunk, elolvassuk a címkéket, akkor rájöhetünk, hogy nem mindig a drágább és jobban reklámozott az ideálisabb termék.
Sok élelmiszert (müzli, kenyér, gyümölcslé, gyümölcsjoghurt, krémtúró, sült burgonya, cukormentes puding, aszalt gyümölcs, hamburger) magunk is el tudunk készíteni otthon sokkal olcsóbban és egészségesebben. Egy teljes kiőrlésű, sovány csirkehússal és zöldségekkel készült „házi burger” kiváló vacsora lehet. Vannak kivételes napok és alkalmak, amikor engedhetünk a csábításnak, hiszen nincsen tiltott étel, csak a mértéket kell tartani.
Iszlai Andrea
dietetikus hallgató
Forrás:
- Új diéta magazin(2010)
- MDOSZ
- info.hu
- tudatosvasarlo.hu